GALERIE TINO ZERVUDACHI

ANTIQUES & WORKS OF ART

+ 33 (0) 1 42 61 03 80 | PALAISROYAL@MHZPARIS.COM

Works in Ceramic

Rose Nguyen

3rd November 2005 - 14th January 2006

Following exhibitions of work by Philippe Anthonioz and Manuela Zervudachi, Galerie Tino Zervudachi is delighted to present new ceramic work by the London-based artist Rosa Nguyen.

 

Of French and Vietnamese extraction, Rosa was brought up and educated in London.Her Western art training has been complemented and enhanced by her knowledge and experience of Asia culture, her understanding of and respect for Eastern religions and philosophies deepened by regular and extensive travels to the Far East.

 

Nature – a key aspect of Oriental thought – has been highly influential on the development of Rosa’s work.  For many years she has been fascinated by the animal and plant worlds, gaining insights through the process of drawing, and reinterpreting forms through her chosen material of clay – both earthenware and porcelain.  More recently, Rosa’s work has taken an important new direction, following her rediscovery of Ikebana (the Japanese art of flower arranging).  In her ambitious Atrium project (London 2005), Rosa collaborated with Yuriko Kishida, a designer of Ikebana, to produce installations of ceramic vessel forms combined with sensitive floral arrangements.

 

Startling juxtapositions between ceramic objects and plant forms highlighted the contrast between permanence and the ephemeral.

 

In this, her first exhibition in France, Rosa will make a different kind of environment for each of the gallery’s three spaces, using clay in combination with organic materials.  She has relished the opportunity to respond to these elegant and evocative spaces, to relate her own objects to the decorative plaster cornices and marquetry floors.

 

She says: “I am installing work in a very different way.  For instance, some works will be presented on bean-shaped tables on wheels (ref. image Yellow on bean or Fish on bean) instead of the customary plinth.  Others will be located on the walls.”

 

Each space will focus on one of three natural elements, namely water, earth and fire. In the space devoted to Earth, for example, she will make Stick Vases (ref. image Stick Vases) that lean against the wall.  Rosa describes these as “very vertical and very raw to suggest the materiality of earth.”  In the space devoted to Fire, on the other hand, she will present miniature wall vases (ref. image Miniature Vases and willow) containing dead leaves to evoke the idea of moths attracted to the light of the flame.

En cette fin d’année 2005 la galerie Tino Zervudachi, qui vous a déjà  présenté les sculptures de Philippe Anthonioz et Manuela Zervudachi, a l’honneur d’exposer du 3 novembre 2005 au 14 janvier 2006 les réalisations en céramique de la très active artiste londonienne Rosa Nguyen.

 

Née en 1960 à Londres d’une mère française et d’un père vietnamien, Rosa Nguyen a reçu une éducation à l’occidentale constamment enrichie par l’enseignement des religions et philosophie asiatiques. Sa curiosité naturelle lui fait parcourir le globe et notamment les pays de l’Orient où elle confirme sa sensibilité pour la culture et les traditions orientales.

 

La pensée orientale, qui fait de l’élément naturel le moteur de toute création, est le fondement du travail de Rosa qui observe, étudie et analyse en permanence le monde organique pour le réinterpréter par la matière la plus naturelle qui soit : la terre, sous toutes ses formes.

 

C’est ainsi qu’en passant de la terre cuite à la porcelaine, ou encore à la faïence, l’artiste nous fait voyager dans son monde où l’œuvre et la nature sont indissociables. Cette fascination de l’artiste pour la nature l’a amenée à s’intéresser de très près à l’art ancestral japonais qu’est l’ikebana, l’art de l’arrangement floral.

 

Par l’association de ces deux arts Rosa parvient à illustrer sa pensée : transcrire par le biais d’installations la relation entre le phénomène d’intemporalité, symbolisé par l’œuvre en céramique, et celui de l’éphémère, symbolisé par le végétal.

 

Exposée pour la première fois en France, Rosa Nguyen s’appropriera les trois espaces de la galerie Tino Zervudachi pour présenter une large sélection d’œuvres sur les thèmes de l’eau, de la terre et du feu. De formes zoomorphiques ou biomorphiques, allant de 5 cm à 1,40 mètre de haut, ses céramiques aux mille et un refletsnous amèneront à  repenser ces trois éléments fondamentaux.

 

L’élément aquatique pourra se retrouver dans la libre interprétation de l’artiste sur le thème du roseau formant une barrière végétale (ref. image Stick Vases ou Spinal Leaves) ou du phoque (ref. image Like a Big Fish); l’élément terrestre dans celui du fruit (ref. image Flower Head), de la graine (ref. image Seeds), ou de l’oiseau (ref. image Like a Bird).

 

Le thème du feu sera également abordé de manière tout à fait originale : le papillon, comme unique sujet, sera représenté sous différents aspects : la chrysalide (ref. image « Miniatures vases»), le stade antérieur à  la naissance; le papillon, la vie à son apogée, et le papillon de nuit, qui, attiré par la lumière-le feu, s’approche et meurt en se brûlant les ailes-symbole du déclin.

 

Voici donc une invitation à la découverte du monde de Rosa Nguyen, monde en permanence habité d’une originalité et d’une force créatrice sans limites, mais aussi et surtout d’une grande et riche poésie.